BANTUAN

STR TAMBAHAN : Kategori Ini Akan Terima Bayaran Tambahan Berjumlah RM600

Anda sedia maklum, bayaran tambahan RM600 melalui program Sumbangan Asas Rahmah (SARa) telah mula dilaksanakan bermula 17 Julai lalu.

Mana-mana penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) 2023 yang berdaftar melalui sistem e-Kasih, mereka adalah secara automatik akan terima bantuan tambahan ini.

Sedia maklum, bayaran ini akan diagihkan RM100 sebulan sehingga 6 bulan berikutnya. Berikut dikongsikan senarai kategori penerima yang layak.

SUMBANGAN ASAS RAHMAH RM600

Berikut adalah kategori penerima yang layak :

  • Kadar tambahan STR berjumlah RM600 dikhususkan kepada penerima isi rumah yang telah dikenal pasti berada dalam kategori miskin tegar. Kelayakan kadar tambahan ini terhad kepada :
    • i. penerima isi rumah yang tersenarai sebagai Miskin Tegar dalam rekod data eKasih
    • ii. mestilah berpendapatan isi rumah tidak melebihi PGK Miskin Tegar RM1,169 berdasarkan semakan silang agensi pendapatan.

SEMAKAN STR TAMBAHAN (E-KASIH)

Berikut adalah cara untuk membuat semakan samada anda layak ataupun tidak bagi menerima STR tambahan ini :

  • Layari portal rasmi e-kasih : https://ekasih.icu.gov.my
  • Masukkan nombor kad pengenalan
  • Tekan butang carian
  • Kepada mereka yang tersenarai di bawah data e-kasih akan dipaparkan maklumat seperti nama, nama KIR, status daftar, negeri dan daerah.

TARIKH BAYARAN

Kerajaan telah menetapkan 3 kaedah bayaran Sumbangan Asas Rahmah (SARA) kepada penerima yang layak mengikut negeri secara berperingkat seperti berikut.

(KAEDAH 1)

NEGERI : Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, Negeri Sembilan, Kelantan dan Terengganu

KAEDAH BAYARAN : RM100 dikreditkan setiap bulan selama tempoh 6 bulan (Julai sehingga Disember 2023) ke dalam Kad Pengenalan (MyKad) penerima bermula pada 17 Julai 2023

(KAEDAH 2)

NEGERI : Perlis, Perak, Pahang, Melaka dan Johor

KAEDAH BAYARAN : RM100 dikreditkan setiap bulan selama tempoh 6 bulan (Julai sehingga Disember 2023) ke dalam Kad Pengenalan (MyKad) penerima bermula 31 Julai 2023

(KAEDAH 3)

NEGERI : Sabah, Sarawak dan Labuan

KAEDAH BAYARAN : RM600 dikreditkan sekaligus ke akaun bank penerima atau secara tunai di mana-mana cawangan Bank Simpanan Nasional di seluruh negara bermula pada OGOS 2023.

MAKLUMAT LANJUT

Maklumat lanjut, boleh klik pautan dibawah :

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button