BANTUANBELANJAWAN 2022BKM

Langkah Yang Perlu Dilakukan Sekiranya Permohonan BKM “TIDAK LULUS”

BKM tidak LULUS

Bayaran Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) kini telah mula dilaksanakan pada 28 Mac 2022 dimana, setiap kelayakan bagi semua kategori akan menerima bayaran bantuan tunai bermula RM100 sehingga RM300.

Pelaksanaan bayaran BKM Fasa 1 ini akan dikreditkan secara automatik untuk setiap kelayakan dan diagihkan secara berperingkat kecuali bayaran tunai melalui kaunter BSN akan bermula pada 30 Mac ini.

Jika dilihat melalui perkongsian di media sosial, segelintir pemohon meluahkan rasa kecewa. Ini kerana, hasil semakan kelayakan BKM mereka mendapat keputusan “TIDAK LULUS. Untuk makluman anda semua, situasi tersebut terjadi kemungkinan berlakunya kesilapan ketika anda membuat permohonan baru ataupun mengemaskini maklumat anda.

Untuk itu, pihak kami ingin kongsikan apa makna setiap “KOD” dan penyebab mengapa status permohonan “TIDAK LULUS” berserta tindakan yang perlu anda ambil. Ikuti perkongsian dibawah.

SENARAI KOD SEMAKAN & DOKUMEN SOKONGAN

Berikut adalah makna setiap kod semakan & dokumen sokongan yang perlu anda sediakan ketika proses rayuan BKM telah di buka :

Kod Tidak Lulus

KOD 01
ALASAN : 
Maklumat Pengenalan Pemohon berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melibatkan Nama / Nombor Pengenalan / Status Kewarganegaraan

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : Dokumen salinan yang perlu dikemukakan ialah MyKAD Pemohon

KOD 02
ALASAN : 
Maklumat Pengenalan Pasangan berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : Dokumen salinan yang perlu dikemukakan ialah MyKAD / MyPR / MyKAS Pasangan

KOD 03
ALASAN
: Maklumat Pengenalan Anak berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : Dokumen salinan yang perlu dikemukakan ialah : MyKAD / MyKID Anak; dan ii. Sijil Lahir Anak (bagi pengesahan status Kewarganegaraan) 

KOD 04
ALASAN
: Hubungan Pertalian antara Anak dan Pemohon / Pasangan tidak sepadan dengan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) 

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : Dokumen salinan yang perlu dikemukakan ialah : MyKAD / MyKID Anak; dan ii. Sijil Lahir Anak / Sijil Daftar Anak Angkat (bagi pengesahan hubungan pertalian)

KOD 05
ALASAN
: Maklumat Pengenalan Pasangan perlu pengesahan

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : Semakan status Orang Kurang Upaya (OKU) akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MOF); atau ii. Dokumen salinan yang boleh dikemukakan ialah:  Kad OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) iii. Dokumen pembuktian tamat belajar bagi tahun 2020/2021 bagi pemohon berumur 21 tahun dan ke atas.

KOD 07
ALASAN
: Semakan agensi mendapati Anak tidak melepasi syarat kelayakan bagi umur lebih dari 19 tahun sebagai Pelajar Sepenuh Masa.

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : Dokumen pembuktian belajar sepenuh masa anak bagi tahun 2020/2021.

KOD 08
ALASAN
: Semakan rekod agensi mendapati pendapatan Pemohon / Pasangan melebihi RM5,000

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : i. Tidak perlu sebarang pembuktian pendapatan ii. Semakan pendapatan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MOF)

KOD 09
ALASAN
: Semakan rekod agensi mendapati pendapatan Pemohon melebihi RM2,500

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : i. Tidak perlu sebarang pembuktian pendapatan ii. Semakan pendapatan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MOF).

KOD 10
ALASAN
: Anak mempunyai pendapatan berdasarkan semakan agensi.

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : i. Tidak perlu sebarang pembuktian pendapatan ii. Semakan pendapatan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MOF)

KOD 31
ALASAN
: Status Perkahwinan perlu pengesahan 

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : 1. Pertimbangan hanya diberikan bagi perubahan status perkahwinan sebelum atau pada 28 Februari 2021 2. Dokumen salinan yang perlu dikemukakan ialah: i. Status Kahwin a) MyKAD Pemohon; dan b) Sijil / Surat Pengesahan Perkahwinan (Jabatan Agama Islam / Jabatan Pendaftaran Negara / Majlis Anak Negeri Sabah / Pejabat Daerah Sarawak / Pejabat Residen Sarawak / JAKOA / Ketua Peribumi @ Ketua Kaum selain Kaum Iban).

KOD 36
ALASAN
: Pemohon / Pasangan penerima 

GKP TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : 1. Tidak layak rayuan kecuali situasi di bawah: i. Membuat pemulangan GKP sebelum atau pada 31 Mei 2021; atau ii. Pembayaran GKP [(GKP 1.0 / 2.0 dan GKP Tambahan (Permai)] berstatus gagal kredit; atau iii. Berlaku perubahan status perkahwinan dan bekas pasangan adalah penerima GKP 2. Tidak perlu sebarang pembuktian maklumat perniagaan 3. Semakan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MOF).

KOD 37
ALASAN
: Semakan rekod agensi mendapati pendapatan Pemohon / Pasangan melebihi RM5,000 termasuk perniagaan 

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : i. Semakan pendapatan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF).

KOD 38
ALASAN
: Semakan pendapatan yang dilaporkan pada borang melebihi kelayakan pendapatan yang telah ditetapkan 

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : Dokumen salinan yang perlu dikemukakan ialah: i. Slip gaji TERKINI; atau ii. Akuan pengesahan pendapatan.

KOD 39
ALASAN
: Semakan pendapatan yang dilaporkan pada borang melebihi kelayakan pendapatan yang telah ditetapkan termasuk perniagaan 

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN : Dokumen salinan yang perlu dikemukakan ialah: 1. Pengesahan pendapatan i. Slip gaji TERKINI ; atau ii. Akuan pengesahan pendapatan 2. Pengesahan pemilikan perniagaan i. Semakan pendapatan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MOF).

Harap perkongsian kali ini dapat memberi manfaat untuk anda. Bagi yang gagal pada fasa 1 BKM ini, anda jangan risau kerana tarikh tempoh untuk anda membuat RAYUAN akan bermula pada 2 Mei nanti.

Pihak kami akan kongsikan kepada anda bagaimana langkah-langkah untuk membuat rayuan BKM 2022 pada artikel seterusnya.

MAKLUMAT LANJUT

Sebarang pertanyaan dan permasalahan mengenai Bantuan Keluarga Malaysia, bolehlah menghubungi:

Hotline BKM LHDNM : 1-800-88-2747
Hotline MoF : 03-8882 4565 / 4566
Atau hadir ke Cawangan LHDNM / PS LHDNM / PJH LHDNM / UTC LHDNM

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button