BANTUANBELANJAWAN 2022

Bajet 2022 : Bantuan Kewangan Rm350 Dan RM700 Menjelang Tahun 2022

Dalam menjamin kesejahteraan rakyat Malaysia, beberapa pakej bantuan yang telah diperkenalkan dan diumumkan ketika pembentangan Belanjawan 2022 pada Oktober lalu. Perkara ini telah disampaikan oleh Menteri Kewangan Malaysia, TENGKU DATUK SERI UTAMA ZAFRUL TENGKU ABDUL AZIZ.

Peruntukan Bajet 2022 kali ini merupakan peruntukan yang paling tertinggi dalam sejarah yang bernilai RM332.1 bilion.

Dengan peruntukan sebesar itu, sudah tentu akan ada lagi beberapa bantuan kewangan yang akan disalurkan pada tahun 2022 nanti. Oleh itu, kali ini pihak kami akan kongsikan kepada anda mengenai salah satu bantuan yang terkandung dalam beberapa inisiatif yang bakal dilaksanakan pada tahun 2022 nanti iaitu bantuan RM350 dan RM700 kepada kakikatangan awam dan pesara kerajaan.

BANTUAN RM350 DAN RM700

Oktober lalu ketika pembentangan Bajet 2022, Kerajaan mengumumkan Bantuan Khas Kewangan kepada 1.3 juta penjawat awam Gred 56 dan seramai 1 juta lagi kepada pesara Kerajaan.

Melalui bantuan ini, kadar bayaran akan dinaikkan berbanding Bajet 2021 lalu, Penjawat Awam menerima RM600 dan Pesara Kerajaan menerima RM300. Bagi kali ini, kenaikan kadar bantuan akan diberikan sebanyak :

  • RM700 – Penjawat Awam G56 
  • RM350 – Pesara Kerajaan

Menurut Menteri Kewangan, dalam pelaksanaan bantuan kewangan ini, ianya akan melibatkan implikasi Kewangan sebanyak 1.3 bilion ringgit.

TARIKH BAYARAN

Buat masa ini, tiada kenyataan rasmi mengenai tarikh bayaran akan dilaksanakan. Walaubagaimana pun, pihak kami menjangkakan ianya akan dilaksanakan pada Januari 2022 nanti kerana, bantuan khas sebelum ini telah dilaksanakan pada 25 Januari 2021

Pihak kami akan maklumkan kepada anda dari semasa ke semasa sekiranya ada makluman rasmi mengenainya.

CARA MEMOHON

Para penerima yang layak menerima bantuan ini, sebarang permohonan tidak perlu dilakukan kerana bayaran akan terus dikreditkan ke akaun penjawat awam dan pesara kerajaan.

“Bagi menghargai jasa dan pengorbanan penjawat awam dalam menggalas tanggungjawab menyampaikan perkhidmatan kepada rakyat terutamanya semasa negara mengharungi tempoh yang penuh cabaran ini, Kerajaan mengumumkan Bantuan Khas Kewangan kepada 1.3 juta penjawat awam Gred 56 dan ke bawah sebanyak 700 ringgit dan 1 juta pesara Kerajaan sebanyak 350 ringgit dengan implikasi Kewangan sebanyak 1.3 bilion ringgit.”

“Diharapkan semoga bantuan ini dapat menjadi pemangkin kepada penjawat awam untuk terus berkhidmat dengan penuh dedikasi.” –Tengku Zafrul-

BELANJAWAN 2022

Belanjawan 2022 kali ini yang bertemakan “Keluarga Malaysia, Makmur Sejahtera”, akan mendokong tiga paksi dan mengekalkan tiga fokus induk utama iaitu :

Tiga Paksi Utama

  • Memperkukuh Pemulihan
  • Membina Daya Tahan
  • Memacu Pembaharuan

Tiga Fokus Utama

  • Pertama Rakyat Yang Sejahtera
  • Kedua : Perniagaan Yang Berdaya Tahan
  • Ketiga :  Ekonomi Yang Makmur dan Mampan 

Related Articles

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button