BANTUAN

Tarikh Rasmi Bayaran Sebanyak RM500 Bagi Bantuan Kehilangan Pendapatan.

Berita baik untuk rakyat Malaysia khususnya buat mereka yang terjejas teruk akibat pandemik Covid-19 sehinggakan terpaksa kehilangan pendapatan tetap. 

Seperti yang dijanjikan sebelum ini melalui pakej bantuan iaitu PEMULIH, kerajaan akan terus menyalurkan bantuan kewangan sehingga DISEMBER ini. Terbaru, melalui kenyataan rasmi yang telah dikeluarkan, tarikh rasmi bagi bayaran pakej bantuan yang dikenali sebagai Bantuan Kehilangan Pendapatan telah diumumkan sebentar tadi.

Akhirnya, terjawab lah sudah teka teki bagi rakyat Malaysia bilakah bayaran bantuan BKP ini akan dilaksanakan. Ikuti perkongsian dibawah mengenainya.

BANTUAN KEHILANGAN PENDAPATAN

Bekas Perdana Menteri sebelum ini telah mengumumkan melalui ucapannya, Kerajaan telah bersetuju akan memberi bantuan kepada individu yang layak dan yang hilang hasil pendapatan pada kadar :

  • RM500.00

Bantuan ini dijangka akan memanfaatkan sehingga 1 juta ahli yang melibatkan implikasi kewangan sebanyak RM500 juta.

TARIKH RASMI BAYARAN 

Bantuan ini dijangka akan memanfaatkan sehingga 1 juta ahli dan bayaran akan bermula pada :

  • 26 Oktober 2021

KELAYAKAN PEKERJA

Bagi pelaksanaan Bantuan Kehilangan Pendapatan ini, ianya akan disalurkan kepada pekerja :

  • Pekerja kehilangan pendapatan
  • Berdasarkan data KWSP dan PERKESO tahun 2021
Seperti yang telah dinyatakan sebentar tadi, bantuan ini akan memberi manfaat kepada hampir 870 ribu individu yang telah hilang pendapatan pada tahun 2021.

SEMAKAN KELAYAKAN BKP

Semakan status kelayakan dan kelulusan BKP ini, ianya boleh dibuat secara online bermula 26 Oktober 2021 di portal rasmi BKP iaitu :
https://bkp.hasil.gov.my/

Kerajaan sedar dengan kehidupan ramai di kalangan rakyat Malaysia yang terjejas teruk akibat lebih setahun berhadapan dengan pandemik Covid-19 ini sehinggakan banyak perniagaan terpaksa di tutup, ada yang kehilangan pekerjaan, dan ada juga yang cuti kerja tanpa gaji.

Walaupun berjuta rakyat Malaysia telah menerima manfaat bantuan tunai dari Kerajaan sejak Mac 2020 dan ramai lagi menerima bantuan Kerajaan dalam bentuk yang pelbagai dan pihak Kerajaan faham di mana, bantuan perlu terus dipertingkat selagi kemelut ini berlanjutan.

Related Articles

2 Comments

  1. Salam…saya punya pasal apa tiada dalam rekod BKP…orang lain dapat dan saya tak dapat…anak saya yang berumur 4bulan lebih dalam hospital dan saya dah di buang kerja pada tarikh 11.09.2021..mana saya nak cari duit bayar bil hospital yany hampir Rm18.000 ribu ringgit..mana saya nak cari duit..

    Asslamualaikum

    Saya syahrol mohon bantuan

    Saya bekerja tapi tak mampu nak bayar bil hospital hampir rm20 ribu.anak saya minggu lepas menjalani pembedahan buah pinggang.

    Saya mohon ada yg sudi membantu saya.

    Anak saya sejak lahir dari 05.06.2021 dah di sah kan doktor pakar yang anak saya jantung besar,buah pinggang sebelah kanan besar dan sakit ginjan…pada 11.09.2021 saya keje kontraktor T.N.B di semenyih dan isteri saya call dan saya terus balik gombak dan alhamdulilah saya dapat selamatkan ROSSALINSA AQKILLA anak saya…anak saya di tahan di icu kritikal…anak saya menjalani pembedan buah pinggang dan doktor pakar saleha bagi tahu saya dan isteri saya yang saya kena siap kan RM20 RIBU @ RM 35 RIBU dan sekarang dah selesai bedah dan saya perlu bayar RM18 RIBU…saya memang kerja tapi tak mampu nak bayar bil hospital sebanyak RM18 RIBU…saya mohon pada orang ramai yang dapat membantu saya seadanya demi anak saya…saya hanya mampu mendoa kan orang yang tolong saya demi anak saya ini akan bertambah mudah rezeki dan sihat selalu…saya tidak menipu tapi hanay ALLAH YANG MAHA ESA LAGI MAHA BERKUASA SAHAJA YANG TAHU…

    *DERMA KILAT DAN SUMBANGAN IKHLAS UNTUK MENAMPUNG KOS PERUBATAN*

    Allahuakbar.
    satu perkhabaran yang mengejutkan untuk keluarga kami terima hari ini berita anak abang saya shahrol bin sarbani yang berusia 3bulan telah mengalami komplikasi ginjal kanan ada dua,ginjal kiri ada batu dan terpaksa menjalani pembedahan untuk menebuk lubang bagi mengeluarkan air kencing. Kini adik aqilla menerima rawatan di Hospital

    Marilah kita sama-sama membantu hulurkan derma, infaq, zakat, sedekah bagi meringankan beban keluarga abang saya.

    P/s:- Anggaran kos operation sebanyak 35K
    Diperlukan segera!!! Pada yg ingin menyumbang dan ingin tahu detail boleh hubungi

    Alamat rumah
    No 158 (88) 1b jalan gombak batu 5 gombak 53000 kuala lumpur…

    Syahrol bin sarbani
    Maybank
    164061878494
    @
    Bank islam
    14210024008350

    0166019257

    Saya mohon ada yang dapat membantu saya sikit2 dan hanya ALLAH MAHA ESA LAGI MAHA BERKUASA SAHAJA YANG TAHU…

    Saya mohon sangat demi anak saya ROSSALINDA AQKILLA.saya sekarang telah dibuang kerja pada tarikh 11.10.2021 isnin.pada saya lansung tak ada duit nak beli apa pun tak dapat..

    Saya m0h0n..

    Saya memang perlu bantuan duit kerana saya telah di buang kerja pada tarikh 11.10.2021 isnin…saya dah tak ada sumber rezeki untuk anak saya ROSSALINDA AQKILLA yang masih berumur 3 bulan lebih dan masih di dalam hospital…saya mohon sangat…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button